Queen elizabeth - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Lauren Swaen - WaarBenJij.nu Queen elizabeth - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Lauren Swaen - WaarBenJij.nu

Queen elizabeth

Blijf op de hoogte en volg Lauren

29 November 2013 | Oeganda, Kampala

Queen Elizabeth

De tijd vliegt zo erg dat ik niet meer weet wat ik nou wel en niet post. Ik schrijf trouw in mijn boekje maar blog schrijven schiet erbij in. Maar goed, Queen Elizabeth, safari nummer 2! Onze planning voor het weekend was om eerst op vrijdag naar Fort Portal te gaan om twee jongens op te halen (1 daarvan ook uit mijn klas) en vervolgens door naar de accommodatie te gaan waar we twee nachten zouden verblijven. Op zaterdag zouden we een gamedrive doen voornamelijk op zoek naar leeuwen en een boottrip, op zondag zouden we een Chimpanzee tracking doen! Leuke planning zou ik zeggen! De jeep reis ging eigenlijk weer heel goed en voor ik het wist zaten we in Fort Portal te eten met zijn allen bij de Dutchess ( ja, ja, een Nederlandse tent in Oeganda). Heerlijk genoten van een pizza en vervolgens weer de auto ingestapt om de laatste paar uurtjes autoreis af te maken.
Toen we aan kwamen rijden bij onze slaapplek was het eerste even slikken, het zag er namelijk totaal niet af uit. We wisten dat wij de eerste groep waren dan weet je dus niet wat je kan verwachten. Maar uiteindelijk was het heel gaaf, we sliepen in houten huisjes met vier man op een kamer. Het eten was heerlijk en het uitzicht was prachtig. Het meest spectaculaire vond ik de douche, die was namelijk open lucht! Onder de sterren hemel douchen is toch ook wel een hele ervaring. Vervolgens de eerste avond een ‘groot’ kampvuur gemaakt en lekker geklets met de groep. De volgende ochtend was het ernstig vroeg op staan dus een latertje werd het niet. De wekker ging om 5.30 en om 6.00 zaten we al in de jeep richting het park. Hier hoopte we in ieder geval onze 4e van de big 5 te zien. En dat zijn leeuwen! Helaas hebben we voor het ontbijt niks kunnen zien althans geen leeuwen. Zwijnen buffels en allemaal soorten vogels natuurlijk wel! Tijdens het ontbijt kwamen we andere drivers/guides tegen die wel leeuwen hadden gezien. Na het ontbijt zijn we naar diezelfde plek gegaan waar al ongeveer 10 andere busjes stonden om naar de leeuwen te kijken. Helaas waren ze zo ver weg dat ze alleen met een verrekijker te zien waren.
We zijn daarna een beetje teleurgesteld doorgereden naar een volgende plek waar ook leeuwen gespot waren. Hier zat ook een hele groep olifanten met kleine olifanten babytjes. Super leuk natuurlijk en een dikke foto sessies met ze gedaan haha. Maaaaaar, toen begon de spanning pas echt. Aan de andere kant van de weg, een beetje off road zouden twee leeuwinnen met twee welpjes moeten zitten. Wij zijn heel illegaal en met kans op boetes op zoek gegaan naar dit kleine leeuwen groepje. En toen na een paar meter zat ze daar dan.. een prachtige leeuwin met twee welpjes. De andere leeuwin zat in de bosjes. Maar dit was al zooooo gaaf en zooooooo dichtbij. Onbeschrijfelijk om zo een prachtig dier met haar kinderen van dichtbij te zien. En ja hoor, 4 van de big 5. Na dit euforische moment zijn we door snel doorgereden omdat we natuurlijk nog steeds illegaal off road stonden.
Het volgende op de planning was de boottrip. Deze zou om 3 uur vertrekken wat volgens veel mensen de beste tijd is om dieren te spotten. Na een lunch vertrokken we dus met de boot voor een twee uur lange reis over het water. Ik, helemaal klaar met me camera in mijn handen boven op de boot turend in de verte om dieren te spotten. Jullie zien mij vast al staan, een echte tourist/safari ganger haha! Tijdens deze boottrip hebben we nijlpaarden, buffels, olifanten en mooie vogels gezien. Hoogte punten waren voor mij het zien van een baby nijlpaard, eagles van dichtbij, olifanten in het water en de krokodillen. Het gave was dat het baby nijlpaardje uit het water op de kant stond samen met zijn moeder. Dit gebeurd niet vaak omdat baby’s vaak in het water blijven waar ze beschermt worden door de grote groep. VET moment dus. De olifant was ook vet want daar kwamen we echt heeeeeel dichtbij. En toen was de twee uur al voorbij en gingen we terug rijden naar het verblijf. Op weg naar het verblijf deden we nog snel een korte game drive op zoek naar luipaarden. Luipaarden komen namelijk tegen de avond in beweging en dit was voor ons de kans om de laatste van de big 5 te zien. Helaas is het ons niet gelukt om ze te spotten! Balen! Thuis aangekomen heb ik wederom heerlijk in de openlucht gedouched. Het was trouwens een warme douche, HEILIG! Ik ben dat warme water, wat standaard is in Nederland, zeker gaan waarderen!
De laatste safari dag, zondag, was de chimp tracking. Het was de bedoeling dat we ongeveer 4 uur door de jungle gingen lopen op zoek naar verschillende soorten apen maar in het speciaal chimps! Gaaf natuurlijk! Wij daar aangekomen, moesten we kaplaarzen aan omdat het nogal modderig kon worden. Nou toen steeg de spanning natuurlijk al. Wij als een paar boeren in die kaplaarzen richting the forest gelopen, vol spanning en hopend chimps te zien! Het lopen in het bos alleen was al super gaaf. Er was namelijk geef pad ofso, nee die guide sloeg gewoon planten weg met een kapmes om zo een pad te creeeren. We liepen delen berg opwaarts, wat mega zwaar was, en delen berg afwaarts wat heel glad kon zijn. Soms tussendoor beekjes met wat bloemen erom heen en gekke andere planten. Super vet allemaal, maar waar bleven die CHIMPS! En toen, jahoor, hoor in de bomen een moeder en baby chimp. Heel spannend om te zien alleen jammer was dat ze zo hoog in de bomen zaten. Na wat grappige momenten dat de apen eten naar beneden lieten vallen en uit het niets gingen plassen op ons… Renden de apen weg dieper het bos in. Wij hebben in de vier uur dat we in het bos liepen deze twee apen ‘gevolgd’ maar niet met veel succes. We hebben ze nog een keer gespot toen ze de boom uit klommen en te voet verder renden. Ik persoonljik vond de tracking teleurstellend omdat we van de 6 soorten apen er maar twee hebben gezien en ook niet echt van dichtbij. Maarja, ik heb ze gezien en het lopen door de jungle was al een ervaring op zich!
Na deze tracking gingen we op weg naar huis wat ook nog wel zo een 5 a 6 uur rijden was. Onderweg maakte we nog een stop op de equator (evenaar). Wat natuurlijk een hele happening moet zijn, maar helaas was het alleen een stenen rondje met equator Uganda erop haha. Alsnog even lekker touristisch wat foto’s gemaakt (welke op facebook te zien zijn) en natuurlijk cliché op het noordelijk/zuidelijk halfrond gestaan. Vervolgens naar Kampala gereden waar we rond een uurtje of 8 aankwamen. Hier begon mijn laatste avontuur van het weekend… Naar huis gaan! Natuurlijk belde ik Ali om mij te komen halen. Omdat in de avond je niet zomaar een boda driver kan bellen. Hij zou meteen komen maar uiteindelijk kwam hij om 11 uur aan zetten. Ik was zacht gezegd woest. Ik heb hem echt 80 keer gebeld en hij heeft 80 keer gezegd: ja ik ben er bijna nog 10 minuten. En dat was dan vanaf 9 uur… Een half uurtje wachten is oke, this is Uganda, maar 3 uur gaat te ver. Na een korte uitbarsting heeft hij mij in stilte naar huis gebracht. Thuis aangekomen ben ik heerlijk meteen naar bed gegaan want de volgende dag zou de laatste week van stage in gaan. In het volgende verslag zal ik hier wat over schrijven en over mijn week in Zanzibar. Op dit moment zit ik heerlijk in het hostel met uitzicht op het strand. Genieten dit en schrijven over deze prachtige week kom erna wel! Het is ook al bijna tijd om naar huis te gaan, dus tot gauw!!!


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lauren

Actief sinds 11 Okt. 2013
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 4431

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2013 - 23 December 2013

Ontwikkelingswerk in Oeganda

Landen bezocht: