Murchinson falls - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Lauren Swaen - WaarBenJij.nu Murchinson falls - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Lauren Swaen - WaarBenJij.nu

Murchinson falls

Blijf op de hoogte en volg Lauren

28 November 2013 | Oeganda, Kampala

Murchinson falls

Eindelijk is het dan z over, SAFARIETIJD! Hier heb ik stiekem vanaf het begin het meest naar uit gekeken. Afgelopen wekend ben ik drie dagen op safari geweest in Murchinson falls national park. De naam verklapt het mooiste eigenlijk al en dat is de waterval. Het feestje begon allemaal op vrijdag morgen 7 uur. Stipt om 7 uur stond Ali, mijn boda driver, voor de deur om mij te brengen naar het ICU guesthouse (waar ik de eerste dagen verbleef). Vanaf deze locatie zou de safari beginnen. Ik was gelukkig heel mooi op tijd en had al samen met vijf klasgenootjes plaatsgenomen in de jeep. De eerste dag zou opgevuld worden met een lange reis… en een white rhino tracking!! Na zo een 2.5 uur rijden op een redelijke weg kwamen we aan bij de eerste bestemming: de witte neushoorn. Na het een en ander geregeld te hebben met oog op de tracking en het eten, zijn we met de jeep richting de Rhino’s gereden. Na een kleine wandeling lagen daar ineens op nog geen 5 meter afstand 4 witte neushoorns te slapen/rusten. Heel spannend en toch ook wel een beetje eng! Iedereen natuurlijk foto’s maken en zachtjes met elkaar fluisteren. Na 15 minuutjes gingen we alweer terug naar de jeep. Iets te kort en veel te krachtig als je het mij vraagt!

Na de lunch zijn we verder richting onze slaapplaats gereden. De eerste mooie plaatjes begonnen al tijdens deze laatste 1.5 uur rijden. We hebben al een mooie waterval gezien (niet murchinson falls) en niet veel later een aantal bavianen langs de weg. Dit gaf ook hele leuke plaatjes aangezien de apen er echt helemaal voor gingen zitten! Toen we rond het avondeten eindelijk dichtbij de verblijfplaats kwamen en iedereen nogal ingekakt was, keek ik even naar rechts en wat zag ik: OLIFANTEN! Ik gillen; Jongensss, olifanten! Natuurlijk iedereen gelijk wakker en gillen en de camera’s kwamen tevoorschijn. Het mooie was dat het niet 1 olifant was maar een groep van 5 olifanten. Ik kon mijn ogen echt niet geloven, daar aan de overkant van de weg gewoon 5 olifanten. Sensatie natuurlijk. Na alle foto’s gemaakt te hebben zijn we doorgereden naar de bestemming. Mijn eerste verwachting was dat we in tentjes zouden slapen en dat het allemaal niet zo luxe was. Nou het tegendeel dus, hele luxe tenten, heerlijk eten en prachtig uitzicht. We zijn zelfs verwelkomt met een koud handdoekje en een citroensapje! Helemaal relaxt dus.

De zaterdag zou het drukst worden en we stonden daarom ook op om half 6 om rond half 7 in de auto te zitten. Iedereen was op tijd en om half 7 zaten we in de auto om met de opkomende zon richting het park te rijden. En toen, weer een gelukje, nog geen 100 meter van onze slaapplaats een olifant! Hij stond er prachtig voor, de opkomende zon achter hem, vogeltjes op zijn rug. De dag begon al goed! Na een kleine tien minuutjes rijden reden we dan eindelijk het park in. Nu begon het pas echt, het dak van de jeep stond open en wij stonden er natuurlijk allemaal uit te turen op zoek naar dieren. Deze gamedrive zou tot het middag eten duren en daarna zouden we de boottocht richting de watervallen maken. Tijdens deze gamedrive hebben we vooral giraffen, olifanten, herten, buffels, zwijnen (AKA pumba), vogels, nijlpaarden gezien, nu ben ik er vast wat vergeten maar deze bleven me het meest bij. Het was heel gaaf, de natuur was prachtig en de dieren ook. Het was echt een savanne overal. Vervolgens zijn we na de lunch met al zijn avonturen op de ferry gestapt. Dit was weer een prachtige tocht met dieren als krokodillen en nijlpaarden erbij. Toen we de watervallen naderde kreeg je de optie om naar de waterval te lopen (onverharde weg, omhoog, hete zon en een uur… aantrekkelijk!) of om in de boot te zitten. Natuurlijk koos ik voor optie een! De route omhoog was redelijk heet… maar heel mooi en je kon de waterval echt prachtig zien. Er was zelfs een punt waar we nat gespetterd werden door de waterval en er vervolgens een dubbele regenboog tevoorschijn kwam. Echt mooier kon niet. Ik kan ook niet beschrijven hoe mooi ik de watervallen vond. En de kracht waarmee het water wordt voortgestuwd is ook onbeschrijfelijk.
De laatste dag/zondag zouden we afsluiten met een korte gamedrive en een lange weg terug naar huis. Deze gamedrive viel mij nogal tegen en dat komt vooral omdat we ons heel erg op de leeuwen gefocust hadden. Bij elk zwijn/buffel/giraffe dacht ik dat het een leeuw was. Maar helaas, deze safari zijn de leeuwen in hun verstopplaats gebleven! Tijdens deze gamedrive hebben we voornamelijk giraffen, buffels en zwijnen gezien! Ook heel mooi natuurlijk maar baalde stiekem wel van de leeuwen. Ik mag niet klagen, het was een onbeschrijvelijke safari! En dan heb ik ook nog is de mazzel dat ik dit weekend weer vertrek naar een volgende safari: Queen Elizabeth + chimpanzee tracking. Spannend!

  • 28 November 2013 - 21:18

    Joke Van Der Loon:

    Wat heerlijk klinkt dat allemaal! Zoveel moois gezien en zoveel natuur, geniet er lekker van en nu maar hopen dat je in QE leeuwen mag spotten. Xxm

  • 28 November 2013 - 23:56

    Danielle En Mark:

    Ik heb het helemaal voorgelezen aan je broer omdat die natuurlijk te lui was om het zelf telezen;)
    We genieten van je verhalen en wat maak je mooie dingen mee!
    Geniet veel!
    Dikke kus

  • 04 December 2013 - 00:29

    Fleur:

    Lieve Laur,
    Echt supergaaf wat je allemaal hebt meegemaakt en gezien.
    Van al je verhalen ben je een levenservaring rijker.
    Ik ben echt benieuwd naar je foto's (vooral met die opkomende zon met de olifant en de vogeltjes hihi)
    Wat zul jij genieten als je onder de douche staat in je eigen huis!!

    Kusjes, Fleur xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lauren

Actief sinds 11 Okt. 2013
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 4429

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2013 - 23 December 2013

Ontwikkelingswerk in Oeganda

Landen bezocht: