Jinja - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Lauren Swaen - WaarBenJij.nu Jinja - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Lauren Swaen - WaarBenJij.nu

Jinja

Blijf op de hoogte en volg Lauren

06 November 2013 | Oeganda, Kampala

Halloween en Jinja
Week twee is zo ongelooflijk snel gegaan dat ik nu pas tijd vrij heb gemaakt om te schrijven. Ik ben deze week begonnen met fysio en dit is echt beter gegaan dan verwacht. Anne, mijn begeleider en ook fysio, doet heel veel moeite om mij de kennis die ik nodig heb bij te brengen. Elke dag doe ik zo een drie a vier patiënten. Dit klinkt misschien weinig maar aangezien er drie voeder momenten zijn kan het niet echt meer zijn. Anne gaat door tijdens het eten geven, maar mij hebben ze echt nodig met het voederen. Daarom ga ik tussen de eetmomenten door mee met behandelen. Ik heb deze week zelfs al alleen behandeld! Het gaat met de dag beter en met de dag durf ik creatiever te zijn. Dus eigenlijk ben ik over het project alleen maar positief. Een leuk moment van deze week was de woensdag, dit is altijd waterdag en als het dan ook mooi weer is, gaan de kinderen ‘zwemmen’. Dat is in Oeganda meer een grote mat met zeep en een waterslang. De kinderen vinden het prachtig, ze zijn super blij, lachen allemaal en gillen! Zelfs de meest stille en verlegen kinderen komen een beetje uit hun schulpje en proberen mee te doen. Als het lukt met het internet zal ik proberen wat foto’s te uploaden, ik heb er al wat op facebook gezet! Dus in ieder geval hebben jullie al een beetje een beeld gekregen. Ik ben deze week ook al bezig geweest met het maken van filmpjes en dit is echt super leuk. De kinderen vinden het heel grappig om zichzelf terug te zien. Ik was namelijk op de trampoline met drie kids en ik had mijn camera in mijn handen. Toen ze een beetje doorkregen wat er aan de hand was gingen ze echt voor mij poseren en zwaaien naar de camera. Heel grappig! Misschien dat ik dat ook kan uploaden. Na dus een hele drukke maar leuke project week kwam het weekend er al weer aan. Tussendoor zijn we ook nog uit geweest, als of het niet al veel te druk is haha. Maar een halloween feestje kan ik niet afslaan. De avond was erg geslaagd en alle klasgenootjes die in Kampala wonen waren er ook. Een groot feest dus, rond een uurtje of vier rolde ik mijn bed in en werd ik naturlijk de volgende dag gebroken wakker voor project. Maarja s’avonds een man, s’ochtends een man.
Dit weekend ging ik met de groep uit Nederland (klasgenoten) naar Jinja gaan. Jinja is een groot plaatjes zo een 1.5 uur van Kampala af. Hier kan je heel veel leuke dingen doen als bungeejumping, rafting, paardrijden, quad rijden, mountainbiken en nog veel meer! Wij besloten om te gaan bungeejumpen van een 40 meter hoge klif… Ehh, nee grapje dus! Haha, no way dat ik dat ging doen. Helemaal hier in Afrika weet ik niet of ik de touwen kan vertrouwen. Wij maakte gewoon een leuke rustige boottocht over de nijl. Maar voor ik op de dagen vooruit loop hebben we eerst nog zaterdag middag. Toen we eenmaal in Jinja aangekomen waren gingen we lekker lunchen in Flavours, een bekende lokale tent. Hier ontmoette we de andere klasgenoten die in Jinja al verblijven. De groep was in totaal 10 mensen groot! Na de lunch die echt drie uur duurde zijn we naar het Nile resort gegaan. Dit is een luxe hotel met heerlijk zwembad en bar en sauna en alles wat je maar kunt wensen. Hier ben ik echt tot rust gekomen en heb ik lekker genoten van het water, de zon en UITZICHT OP DE NIJL! Prachtig! In de avond zijn we bij onze slaapplek, die ongeveer 10 minuten lopen van het Nile resort was, gaan eten. In de avond gingen we uit, wat maar voor korte duur was haha, niet zo geslaagd als in Kampala! De volgende dag hebben we dus onze prachtige Nijltour gehad van maar liefst 45 minuten. We hebben een grot gezien, veel mooie en verschillende vogels en een stukje van de dam. De dam zorgt er ook voor dat de watervallen weg zijn omdat het water omhoog is gegaan, zeer jammer. Maar oke, de tour duurde dus maar 45 minuten. De afspraak was 2 uur… Hier ging dus iets fout, we werden gewoon flink afgezet. We hebben ook nog is veel te veel betaald! Naja, een leermoment dus. Al met al hebben we wel lol gehad en zijn er een aantal prachtige foto’s uitgerold. In de avond zou de veel verwachtte eclips plaatsvinden. Deze zijn we gaan kijken waar we de tour gehad hadden. We hadden namelijk een perfect uitzicht op de nijl en de zon ging precies voor onze plek onder. Het idee van de eclips is natuurlijk heel cool maar het feit dat er niet zoveel spannends gebeurde was weer minder. Wij hebben de eclips door een cd, ja een normale cd!, gekeken en dat ging heel goed. Je zag de maan echt voor de zon glijden, het werd donkerder en kouder, maar echt spectaculair was het niet. Sommige mensen kwamen speciaal voor de eclips naar Oeganda omdat wij blijkbaar het beste zicht van de wereld hadden! Maar dat zou ik niet doen haha. Na de eclips was het de bedoeling dat we direct naar huis gingen maar dat ging niet zoals gepland. Er was een super grote storm en het kwam echt met bakken naar beneden. Daardoor waren we bijna een uur later als verwacht vertrokken. Toen we eindelijk van de tourplek naar het centrum waren gekomen gingen we verder met de matatu. Matatu’s rijden normaal al redelijk als gekken maar deze bestuurder was echt gestoord, een maniak. Hij racede door de rimboe heen en over de hobbels. Ik stootte bijna elke keer mijn hoofd tegen het dak omdat ik zover omhoog schoot. Ook had ik nog een of andere jehova getuigen naast mij zitten die mij continu aan het bekeren was. Dit was zeker een nieuwe ervaring, of ik ervan genoten heb is een tweede. Ze was zo apart, ze gooide op een gegeven moment uit het niets duizend shilling het raam uit. En begon toen te bidden, ik wist niet wat ik mee maakte. Na een angstaanjagende 2 uur kwamen we aan bij the old taxi park en daar werd ik door mijn boda driver netjes opgehaald. De volgende dag was het al weer tijd voor stage. Druk weekend, drukke week en nog meer drukke tijden te gaan! Ik houdt jullie op de hoogte! Byeeeee

  • 06 November 2013 - 19:46

    Lisanne:

    Weer erg leuk om te lezen! Gelukkig heb je het zo naar je zin en de fotos op facebook zijn zo leuk! Samen met al die breed lachende vrolijke kindjes :-) veeeeel plezier en hopelijk komt er gauw weer een nieuw verslag! Xxxx

  • 06 November 2013 - 20:59

    Ton:

    Hello MIss Lauren....


    Leuk weer een stukje van je ervaring te kunnen lezen.
    Klinkt als 1 spannend avontuur met als de kers op de taart gelukkige kinderen daar draait het toch uiteindelijk om .
    Ik vind het echt top dat je met jouw leerdoel gelijk kinderen helpt die het echt nodig hebben geweldig.
    Staat ook nog eens goed op je cv dus een win win situatie zeg maar hahahaha.
    Ga zo door de hele familie is er erg trots op dat weet ik zeker.
    Pas wel op he en laat je niet te veel afzetten door taxi chauffeurs....
    Anders zeg je maar dat ik effe langs kom neem ik gewoon een IPB ticket. ;-)
    Veel plezier nog en tot het volgende verslag.


    Gr van die lieve oom , je weet toch die uit de Michelangelostraat ;-)


  • 06 November 2013 - 21:50

    Joke Van Der Loon:

    Hi Lauren, super leuk om te lezen. Heb je al gesproken maar lees hier ook weer van alles dat nieuw is. Blij dat je het zo naar je zin hebt! Xxm

  • 07 November 2013 - 20:54

    Ellen:

    Hoi Lauren heb weer met heel veel plezier je verslag gelezen, heb helaas geen Facebook dus zal aan Lisan vragen of ze mij die foto, s wil laten zien ben erg benieuwd :-)
    Blij te lezen dat je het naar je zin hebt dus geniet er extra van want tijd gaat snel.
    Doegieeee heel veel plezier xxEllenxx

  • 23 November 2013 - 17:12

    Rebecca:

    Haha Lauren ik geloofde het eerst wel van dat bungee jumpen en je ontmoet wel gekke mensen. Maar het klinkt wel heel gaaf wat je hebt gedaan, ik ben jaloers ! Wel goed dat je niet alleen maar hoeft te werken en ook iets van het land ziet xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lauren

Actief sinds 11 Okt. 2013
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 4428

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2013 - 23 December 2013

Ontwikkelingswerk in Oeganda

Landen bezocht: